یزدفردا: سناتور آمریکایی با اشاره به تجربه تلخ مداخله گارد ملی آمریکا در اعتراضات دانشجویی علیه جنگ ویتنام، گفت اعزام این گارد برای سرکوب اعتراضات امروز دانشجویان آمریکایی علیه رژیم صهیونیستی ایده بسیار بدی است.

به گزارش یزدفردا: «تیم کین» عضو مجلس سنای آمریکا با یادآوری اشتباهات دولت آمریکا در سرکوب اعتراضات دانشجویی در زمان جنگ ویتنام، با اعزام گارد ملی ایالات متحده به دانشگاه‌ها مخالفت کرد.

«مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و برخی جمهوری‌خواهان کنگره این کشور خواستار آن شده‌اند که در متوقف‌نشدن اعتراضات دانشجویی علیه هم‌دستی آمریکا با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گارد ملی ایالات متحده وارد عمل شود.

تیم کین در واکنش به این پیشنهاد گفت: «بسیاری از مردم وقایعی که در زمان جنگ ویتنام اتفاق افتاد را به‌خاطر دارند؛ وقایعی که پایان خوبی نداشت. ورود گارد ملی به دانشگاه «کنت» نتیجه خوبی نداشت. فکر می‌کنم این ایده (اعزام گارد ملی برای سرکوب اعتراضات دانشجویی) بسیار بد است.»

او در اظهارات خود به کشته و زخمی‌شدن ۱۳ دانشجوی غیرمسلح آمریکایی توسط گارد ملی ایالت اوهایو اشاره کرد؛ دانشجویانی که در اعتراض به جنگ ویتنام، قوانین سربازگیری و همچنین حضور گارد ملی در محیط دانشگاه تجمع کرده بودند.

این سناتور آمریکایی افزود: «افراد حق دارند تظاهرات برگزار کرده و نظرات خود را ابراز کنند. بخش اعظم (دانشجویان) هم این کار را به‌صورت کاملاً مسالمت‌آمیز انجام می‌دهند.»

اعتراضات دانشجویی در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های سراسر دنیا در جریان است و در بسیاری از کشورهای غربی دانشجویان با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند.

این اعتراضات از دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک آغاز شد و با وجود سرکوب نهادهای امنیتی، به دیگر دانشگاه‌های آمریکا از جمله «ییل»، «نیویورک»، «هاروارد»، «تگزاس» و «کالیفرنیای جنوبی» سرایت یافت. این جنبش دانشجویی حالا در ادامه به دانشگاه‌های سایر کشورهای غربی از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا و استرالیا هم رسیده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا